E-İhracat Teşvik ve Destek Rehberi – Mikro İhracat Destekleri
E-ticaretin gelişimiyle birlikte birçok girişimci e-ihracat alanına ilgi duyarak, bu alanda faaliyet göstermeye başladı. Döviz üzerinden gelir elde etme ve şirketlerin büyümesi için iyi bir yöntem olan e-ihracat ile firmanızı zirveye taşıyabilirsiniz. Ancak e-ihracat sektörüne giriş yaparken, doğru ürün ve doğru pazaryeri seçimi yapmanız gerekir. Hedeflenen noktaya ulaşılmaması durumunda, ortaya çıkabilecek olası zararların önüne geçmek için ihracat destekleri en büyük yardımcınız olabilir. Devlet destekli kurum ve kuruluşlar tarafından verilen ihracat destekleri, hedefinize daha kolay ulaşmanızı sağlayan en önemli faktörlerden biridir.
İhracat Desteklerinin Türleri Nelerdir?
İhracat destekleri, temel olarak 6 farklı gruba ayrılır.
- Hizmet ihracatı teşvikleri
- Mal ihracatı destekleri
- Teknik müşavirlik teşvikleri
- KOSGEB ihracat desteği
- Turquality markalaşma desteği
- Eximbank ihracat destekleri
Bu destek türleri, devlet kurumları tarafından sağlanır.
İhracat denildiği zaman akla ilk gelen şeyler mal veya ürün satışı olsa da verilen destekler de hizmet ihracatını kapsamaktadır. Hizmet sektörüne yönelik ihracat destekleri, aşağıda belirtilen alanları kapsar.
- Sağlık
- Eğitim
- Oyun ve uygulama geliştirme
- Sinema
- Lojistik
- Yönetim danışmanlığı
- Yayıncılık
İhracat Devlet Desteklerinin Amacı Nedir?
Devlet destekli kurum ve kuruluşlar tarafından verilen dış ticaret teşvikleri, Türkiye kökenli olan firmaların yurt dışındaki bilinirliğini artırmaya yöneliktir. Farklı alanlarda yapılan teşvik paketleri, yerli şirketlerin yurt dışına açılmalarını daha kolay ve hızlı hale getirir. Böylelikle Türk markalarının dünya çapında bilinirliği ve prestiji artmış olur.
İhracat destekleri, marka algısına yönelik olan bu hedeflerin dışında Türkiye ekonomisi için de oldukça önemlidir. Ülke olarak gerçekleştirilen toplam ihracat rakamları yukarı doğru çıkar ve buna bağlı olarak ülkeye giren döviz miktarında artış meydana gelir.
İhracat Teşvikleri Hangi Alanlarda Verilir?
Geniş bir yelpazeye yayılan ihracat destekleri, yurt dışına mal veya hizmet satmak isteyen işletmelerin farklı konulardaki ihtiyaçlarını karşılar. İhracat teşvikleri kapsamında yurt dışına satış yapmayı hedefleyen işletmeler, işlemin gerçekleşmesinden bağımsız olarak yararlanabilir. Daha geniş ölçekli olarak mikro e-ihracat düşeyimde faaliyet gösteren şirketler, gerekli şartları sağlamak üzere desteklerden yararlanmaya hak kazanır. Vergi bazında sunulan mikro ihracat desteklerini de göz önüne alarak, söz konusu desteklerin küçük ve orta ölçekli işletmeler için büyük avantaj sağladığı söylenebilir.
Yurt dışı ihracat destekleri kapsamında olan konular;
- Yurt dışı lojistik çalışmalarının yürütülmesini kolaylaştıran ihracat navlun desteği
- Yurt dışında açılacak mağaza, depo birimleri için sağlanan kira desteği
- Yurt içi ve yurt dışı fuar desteği
- Yurt dışına yönelik olan reklam ve tanıtım destekleri
- Yurt dışı marka tescil desteği
E-İhracat Devlet Teşvikleri Nelerdir?
Yukarıda belirtilen ihracat desteklerinin kapsadığı alanlara, yurt dışına internet üzerinden satış yapan şirketler de dahil edilebilir. Devlet tarafından sağlanan bütün teşvikler ve kolaylıklar, e-ticaret ihracat desteği olarak tanımlanabilir.
Şirket Satın Alma Desteği
Türkiye kökenli olan işletmelerin yabancı bir şirketi veya markayı satın almasını kolaylaştırır. Bu işlem için, finansal ve hukukî raporlara yönelik giderler bu destek ile karşılanabilir. Şirket satın alma desteği kapsamında bilinmesi gereken önemli detaylar arasında Ticaret Bakanlığı tarafından bu işlem için ön onay alınması gerekir. Bu destek, yapılan harcamaların toplamının %75 oranını kapsar.
Marka Tescil ve Korunma Desteği
Yurt içinde tescilimi yapmış markalar ile hizmet ve ürünlerin, yurt dışı pazarlarında tescillenmesi için yapılan harcamalara yönelik yapılan teşvik çalışmalarıdır. Tescillenmemiş olan marka veya ürünlerin, koruma altına alınmasını sağlayan bu teşvik, patent başvurusu ve yapışacak başvuruyla ilgili gerçekleştirilecek araştırmalar için yapılan maliyetler için geliştirilmiştir. Marka tescil ve koruma desteği kapsamında, yapılan harcamalarının ortalama olarak %60 oranı karşılanabilir.
Birim Desteğ
Yurt dışında faaliyet göstermek isteyen şirket ve işletmeler, yurt dışında ofis, mağaza, depo ve şube gibi birimler açmaları gerekir. Bu ihtiyaç, faaliyet gösterilecek ülkedeki yasal düzenlemeler kapsamında, bazı harcamalar yapmayı gerektirir. Birim desteği olarak alınan bu teşvik ile belirtilen giderlerin, yaklaşık olarak %40 ile 50 oranında bir kısmı karşılanabilir. Bu destek oranı şirketlerin özelliklerine ve yapılan işe göre değişiklik gösterir. Sınai ticari şirketleri; depo, kiosk ve ofis gibi birimlere yönelik harcamaların %50 oranı için destek alınabilir.
E-İhracat (Mikro İharacat) Teşviklerinin Şartları Nelerdir?
E-ihracat için devlet tarafından verilen desteklerden faydalanmak için şirket ve firmaların sağlaması gereken bazı şartlar bulunmaktadır.
- Şahıs şirketi olmamak
- E-ihracat ürününün Türkiye’de üretilmiş olması
- E-ihracat faaliyetleri için bulunan internet sitesinin, faaliyetin yürütüldüğü ülkenin diline uygun yapılması
Bu başvuruları elektronik ortam üzerinden destek türüne göre talep edilen evraklar ile yapabilirsiniz.
E-İhracat Devlet Destekleri Hangi Kurumlardan Alınabilir?
Ticaret Bakanlığı, KOSGEB ve Eximbank tarafından sağlanan ihracat destekleri, her ne kadar temel olarak aynı amaca hizmet etmiş olsa da bazı noktalarda birbirinden ayrılmaktadır. Ticaret Bakanlığınca verilen ihracat hibe desteklerinin herhangi bir şekilde geri ödemesi bulunmamaktadır. İhracat kredi destek programı, Eximbank tarafından yürütülmektedir. Oldukça geniş bir alana yayılan bu kredi desteğine, genç girişimci ihracat desteği, KOBİ ihracat destekleri gibi teşvikler de dahil edilebilir. Şirket ve işletmelere KOSGEB destek kredisi gibi teşvikleri sağlayan kurum, Yurt dışı Pazar Destek Programı ile %70’i hibe, %30’u ise geri ödemeli olmak üzere toplam 300 bin TL tutarına kadar destek vermektedir.