seo

Kapsamlı SEO Rehberi

Kapsamlı SEO Rehberi

Arama motorlarına doğru bir izlenimi oluşturmak sizlere aittir. Web sitelerinizin arama motorlarında daha fazla görünmesini sağlamak ve doğru kişilere sıralanmasını sağlayabilmek için bazı çalışmalar yapılmalıdır. Kullanıcı deneyimlerini önemseyerek yapılan SEO çalışmaları arama motorlarında web sitenizin içeriklerini nasıl değerlendirilmesi gerektiğine ve sizleri direkt olarak hedeflemiş olduğunuz kitleye ulaştırılmasını amaçlamıştır.

SEO hakkında öğrenmek istediğiniz kapsamlı rehberimizi sizlere sunacağız. Bilmeniz gereken her şeyi sizlere aktarmak için oluşturduğumuz bu rehber sizlere bir ışık tutacaktır. Bu ışık doğrultusunda site içerisinde gerçekleştireceğiniz SEO sizlere faydalı geri dönüşümler sağlayacaktır. İlk olarak SEO nedir sizlere aktaralım.

SEO Nedir?

SEO, web sitelerinize arama motoru dostu olarak yapılan çalışmaların bütünüdür. Arama motorlarında web site içeriklerinizi ve yapısını tarama yolu ile daha iyi anlaşılmasını sağlayacağınız, web sitenizde yapılan arama motoru optimizasyon çalışmalarına SEO adı verilmektedir. Peki, SEO neden önem arz eder?

SEO Niçin Önemlidir?

SEO’ da hedeflenen amaç, kullanıcılarınız için web sayfa kullanımınızı kolay ve anlaşılır duruma getirebilmektir. Oluşturmuş olduğunuz web sitenizin ne hakkında olduğunu kararlaştırmalısınız. Sayfanız hangi anahtar kelimeler ve hangi anahtar kelime grupları ile ilgili olduğunu da ifade etmeniz gerekiyor. Sonrasında ise arama motorlarının sonuç sayfalarında (SERP) daha iyi sıralama alabilmesini sağlayabilirsiniz.

SEO çalışmalarınız içerisinde, her daim web sayfalarınızda arama motoru botlarının daha iyi anlamasını sağlayacak ve kullanıcı deneyimlerinin geliştirilmesine yardımcı olacak optimizasyonlar yapmalısınız. Bu optimizasyonlar oldukça fayda içermektedir. SEO çalışmaları nasıl yapılmalı, bunları sizlere 7 başlık altında ayrıntılı şekillerde aktarmayı planladık.

SEO Çalışmasını Nasıl Yapmalıyız?

 SEO ile ilgili çalışmaları yapmaya yeni başlamışsanız bilinmesi gereken bazı noktalar bulunur. Doğru optimizasyon yapılabilmesi için SEO’ da şu noktalara bilmeniz önemlidir;

1- Kaliteli İçerik

Web sitenizde yapacağınız SEO çalışmaları için kaliteli ve benzersiz içeriklere sahip olmanız gerekiyor. Kaliteli, özgün ve okunabilir içeriklere sahip değilseniz sayfanızın içerisinde veya dışında yapacağınız bütün SEO çalışmaları önemsiz hale gelecektir. Kaliteli ve benzersiz içerikler yardımı ile arama motorlarında yerinizi alabilirsiniz.

Web sitenizdeki içerikleriniz mutlaka şeffaf durumda olmalıdır. Örneğin; haber siteniz var diyelim, web sitenizde içeriklerinizi yazmakta olan kişiyi bütün yazılarınızda belirtmeniz oldukça faydalı olacak ve müşterilerinizde güven duygusunun oluşmasını sağlayacaktır. Bu nedenle kullanıcılarınıza karşı şeffaf olmanız büyük önem arz eder.

Düşük kaliteye sahip sayfalarınızı, SEO analiz araçları ile tespit edebilir, sayfalarınızın kaliteli içerikler ile optimize edilmesini sağlayabilir, varsa benzer içeriğe sahip sayfalar ile birleştirebilir veyahut tamamen silme işlemini gerçekleştirebilirsiniz.

2- Site İçi SEO

Site içi SEO, SEO çalışmalarında en önemli konumda ve en etki oluşturacak bölümünü kapsıyor. Sayfa başlıklarınız, URL seçimleriniz, açıklamalarınız, bu bölümde inceleniyor. Bu nedenle SEO ile ilgili çalışma yapmaya başladığınızda ilk önce site içi SEO ayarlarınızı sorunsuz halletmiş olmanız gerekiyor. Bu ayarlarınızı iyice kontrol etmeden çalışmanıza devam etmemelisiniz.

Sayfa Başlıkları ve Açıklamaları

Arama motoru botları sayfanızı ziyaret ettiğinde ilk önce sayfa başlıklarınız ve sayfa açıklamalarınızı okuyacaktır. Başlık ve açıklamaların arama motorlarının sizden talep ettiği kurallar eşliğinde optimize edilmesi gerekmektedir. Bu talep eşliğinde optimize edilen başlık ve açıklamalar web sayfalarınızın daha anlamlı konuma gelmesinde sizlere yardımcı olacaktır.

Başlık Etiketleri Kullanımı

Optimizasyonu doğru yapılmış web sayfalarında H1, H2, H3 şeklinde başlık etiketlerinin sırası ile kullanımı sağlanır. H1 etiketleri genellikle sayfa başlıkları ile aynı olabiliyor. Etiketlerin sırası ile kullanımı sağlanarak kullanıcıların ve arama motorlarının sayfanızda hiyerarşik düzeni anlayabilmesini sağlayabilmektesiniz.

Dâhili Bağlantı Oluşturma

Web siteniz içerisinde hem kullanıcı deneyimlerinin hem de arama motoru botlarının daha fazla oranda sayfanızı tarayabilmesi için dâhili bağlantıların oluşturulması gerekiyor. Bu doğrultuda kullanıcı deneyimlerini geliştirebiliyor ve arama motoru motorlarını web siteniz içinde daha fazla sayfayı dolaşmasında fayda sağlayabiliyorsunuz.

Birbiri ile ilişkili içeriklerin içinde bağlantı oluşturmanız hemen çıkma oranını azaltabilmekte ve ziyaretçilerinizin sitenizde daha fazla oranda vakit geçirmesini de sağlayabilmektesiniz. Dâhili bağlantılar her daim SEO çalışmaları içerisinde en etkili adımlar arasında yer alıyor.

Görsel Kullanımı

İçerikleriniz için görsel kullanım oldukça önem arz eder, anlatmış olduğunuz konulara etkili görseller yardımıyla kolay şekilde dikkat çekebiliyorsunuz. Bunun yanı sıra görsellerinizde title, HTML alt etiketlerine de görsel ile ilgili bilgi vermeniz gerektiğini unutmayın. Alt etiketler arama motoru botlarına görsellerin ne ile ilgili olduğunu anlayabilmeleri hususunda yardımcı olacaktır.

 3- Teknik SEO

Teknik SEO, web sitenizde bulunan teknik çalışmalar ile sitenizdeki teknik yapıyla alakalı bir durumdur. Sayfa açılış hızı, mobil uyumluluk, kalıcı bağlantılar, teknik SEO’ da üzerinde durulması önemli olan başlıca konular olarak karşımıza çıkar. SEO’ da yeni bulunuyorsanız web siteniz için kontrol edilmesi gereken bölümler şu şekildedir;

Kullanıcı Dostu URL Oluşturma İşlemi

Web sitenizde bulunan URL’lerin biçimlendirilmesinin iyi yapılması gerekiyor. Doğru anahtar kelimelerinin yansıtıldığı, öz ve kısa URL’ler oluşturmanız çok önemli bir durumdur. Dikkat edilmesi gereken bir nokta ise URL içerisinde yer alan kelimelerin kısa çizgi (-) ile ayrılması gerektiğidir.

Mobil Dostu Web Sitesi Oluşturulması

2015 yılı itibariyle mobil uyumluluk bir diğer deyişle mobil dostu web sitesi tasarımlarının en önemli sıralama kriterleri içerisinde olduğunu açıkladılar. Aynı özellikleri bulunan iki site içerisinden mobil tasarımına sahip olmayan siteler geri sıraya atılmaktadır. Bu doğrultuda eğer ki web sitenizde mobil uyumluluk ile ilgili problemler bulunuyorsa mobil uyumlu responsive bir temaya geçmeniz oldukça önemlidir.

Web Sitesi Hızı

Arama motorları ve kullanıcılar web sitenizin hızına göre hareket eder. Web site hızınız yavaş ise kullanıcı kaybetmenize sebep olur. Site hızlarının yavaş konumda olması sonuç sayfalarında da geri planda kalacağınız anlamına gelir. Web siteniz 3 saniyeden daha uzun zamanda açılış sergiliyorsa yapılmış araştırmalar siteyi ziyaret edenlerin x’inin siteyi terk ettiğini ispatlamıştır. İnsanlar web siteye giriş yapamayınca başka web sitelerini tercih edecektir. Bu nedenle site hızınızı optimize etmelisiniz. Konu ile ilgili tarayıcı önbellekleme ve lazy load gibi sitenize hız kazandıracak başlıca önemli özellikleri de aktif etmeyi denemenizde fayda vardır.

Bozuk Bağlantıları Belirleme

Web sitelerinde bozuk bağlantılar bulunuyorsa hem kullanıcı deneyimleri hem de arama motoru botları için olumsuz bir özellik olarak karşımıza çıkacaktır. Bu nedenle web siteniz içerisindeki bütün bozuk bağlantıları belirleyerek gereken düzeltmeleri yapmanız çok önemli bir durumdur. Düzenli şekillerde bozuk bağlantı analizlerini gerçekleştirerek SEO çalışmalarınıza oldukça büyük fayda sağlayabilirsiniz.

Yapısal Veri Kullanımı (Structured Data)

Yapısal veri yardımı ile arama verileriniz arama motorlarıyla anlamlı hale getirilir. Yapısal veriler bu anlamlı durumu sağlayan kodlardır. Arama motoru botları kodu okuması ile sonuç sayfaları için kullanımını sağlıyor. Yapılandırılan veriler doğrultusunda arama motoru sonuçları içinde zengin snippetler, soru-cevap bölümleri gibi özellikleri de sunma imkânı buluyorsunuz.

Robots.txt Oluşturulması

Robots.txt dosyası ilk olarak web sitenize ait olan hangi bölümlerin botlar tarafından taranmasını istediğinizi belirtebilmek için kullanılır. Web siteniz ile bir robots.txt dosyası kullanabilmek bir web standardı olarak biliniyor. Bu nedenle sunucunuza bir robots.txt dosyası eklemeniz oldukça önemli bir durumdur.

Sitemap Oluşturulması

Organik site trafiğini artırabilmek için yapılabilecek en iyi şey bir site haritasını oluşturmamızdır. Sitemap, sitenizde var olan URL’ler ile ilgili bazı bilgileri kapsayan bütün URL’lerin liste halinde olmasıdır. Eğer WordPress alt yapısını kullanmakta olan bir web siteniz bulunuyorsa sitemap oluşturmanız oldukça kolay bir hale gelecektir. Yapılması gerekli tek şey yalnızca bir eklenti oluşturabilmektir.

Analytics ve Search Console Bağlantısı

Bir web sitesini yayına almanız ile birlikte yapılması gerekli ilk iş Google Analytics ve Search Console bağlantılarını gerçekleştirmeniz gerektiğidir. Analytics ile çeşit çeşit analizlerinizi gerçekleştirmeniz mümkünken, Search Console, web siteniz ile de Google arasında birer köprü görevini oluşturabiliyorsunuz.

4- Yerel SEO

Dijital dünya akıllı teknolojiler ile sürekli gelişim gösteriyor. Arama motorlarındaki temel amaç ise site ziyaretçilerinin en etkili sonucu alabiliyor olmasıdır. Bu doğrultuda da kullanıcıların yapmış oldukları aramalarda dikkate alınmakta olan en önemli şey konumdur. Google her daim konumu geliştirebilmek için yeni güncellemeler oluşturarak hizmete sunmaktadır.

Arama motorlarında konum bildirimlerini gerçekleştirerek yakında hizmete ihtiyaç duyan kişilerin size ulaşabilmesini sağlayabiliyorsunuz. Konum bildirimini yapmakta olan firmalar arama motorlarında da daha avantajlı durumu gelmiş olacaktır.

Yerel SEO çalışmalarının çok kısa zaman içerisinde sonuç verdiği biliniyor. Çalışma başlamadan evvel belirlenmiş olan trafik, sıralama veya satış hedeflerine ulaşım sağlamak hususunda süreç itibariyle analiz yapılmalıdır. Kaliteli analiz araçları ile oluşturulan değerlendirmeler anlaşımı kolay grafikler haline getirilmesi halinde değerlendirme yapılır. Değerlendirmelerin, aylık, haftalık ve dönemlik şekilde yapılması gerekiyor. Bu hususta elde var olan bütün veriler arşivlenir ve sonraki bölgesel SEO çalışmalarında veri olarak kullanımı sağlanır. Bu hususta önemli olan nitelikler bulunur.

Yerel SEO’ da genellikle üzerinde önemle durulması gerekli başlıklar şu şekildedir;

  • Bölgesel Odaklı Anahtar Kelimeler,
  • Bölgesel Odaklı İçerikler,
  • Bölgesel Odaklı Başlık ve URL Yapısı,
  • Haritalara Kaydolma,
  • Yerel Kaynaklardan Yararlanma.

5- Site Dışı SEO

SEO çalışmaları arasında bulunan bir diğer aşama da site dışı SEO çalışmaları olarak karşımıza çıkıyor. Site içi SEO çalışmalarını tamamladıktan sonra odaklanılması gereken şey site dışı çalışmalardır. Bu konuda yararlanılması gereken kaynaklar şu şekildedir;

  • Google Ads Reklamları,
  • Sosyal Medya Reklamları,
  • Video Reklamları,
  • Sosyal Medya Yönetimi,
  • E-posta ve SMS Pazarlama,
  • Yeniden Pazarlama (Remarketing),
  • Referans Kaynaklar.

Google Ads Reklamları

Google Ads reklamları müşterilere rahatça ulaşabilmek için harika bir kaynak olarak bilinmektedir. Sunmuş olduğunuz ürün, hizmet ve blog paylaşımları ile ilgili kitlelere ulaşabilmek için reklamlar oluşturabilmemizi sağlayacaktır. Google Ads, web sitenize hızlı trafik oluşturarak ürünleriniz ve hizmetleriniz ile ilgilenmekte olan kullanıcıların bir davranışta bulunmasını ve dönüşüm sergilemesini sağlayacaktır. Bu nedenle Google Adwords reklamlarını kullanmanızda oldukça fayda vardır.

Sosyal Medya Reklamları

Sosyal medya reklamları, tıpkı Google Ads reklamları gibi web sitenize kolayca trafik çekmenizde fayda sağlar. Ürün veya hizmetlerinizde ilgi çeken reklam kampanyaları hazırlayarak hedef kitlenize ulaştırın.

Facebook ve Instagram reklamları hususunda Business Manager panelini yardımı ile oldukça etkili reklamlar oluşturabilirsiniz. Hedef kitleniz doğrultusunda diğer sosyal medya platformlarını da kullanabilirsiniz.

Video Reklamları

Video reklamları ile genel itibariyle daha az rekabet ve daha düşük maliyetlerle reklamlarınızı yayınlayabiliyorsunuz. Etkili bir kampanya ile Youtube arama sonuçları için, video içi ve atlanan video gruplarında, sosyal medya platformlarına özel video reklamları oluşturarak hedef kitlenize sunabilirsiniz. Video reklamları aracılığı ile markanızı duyurabilir, ürün ve hizmetlerinizi pazarlığa sunabilirsiniz.

Sosyal Medya Yönetimi

Markalarınız için sosyal medya hesapları oluşturarak düzenli şekilde paylaşımlar yapmanız oldukça önemlidir. Her platformu amaçlarına uygun olarak kullanmalı ve her platform içerisinde de aynı paylaşımları de yapmamanız gerekir. Sosyal medya sinyalleri Google için oldukça önem arz eder. Bu nedenle site dışı SEO çalışmalarınız hususunda sosyal medya kaynaklarını hiçbir şekilde göz ardı etmemelisiniz.

E-posta ve SMS Pazarlama

E-posta ve SMS pazarlama yardımları ile kesin olarak bir yatırım getirisi oluşturulabilir. Planlı ve etkili gerçekleştirilen kampanyalar doğrultusunda çok yüksek oranda dönüşümler elde etmeniz mümkündür. Ucuz olmakla birlikte oldukça hızlı sonuçlarda alabilmektesiniz. Direkt trafiklerinize doğrudan katkı sağlamaktadır.

Yeniden Pazarlama (Remarketing)

Google Analytics ve Google Ads hesaplarınızda bulunan yeniden pazarlamayı etkinleştirmeniz gerekiyor. Instagram ve Facebook sosyal medya hesaplarınız doğrultusunda etkileşime geçmekte olan kullanıcılara yeniden ulaşabilmenin yolu ise Facebook Pixel uygulamasını kullanmanızdır. Pixel kodunuzu web sitenize eklemeyi ihmal etmeyin.

Yeniden pazarlama listeleri, ürün ve hizmetleriniz ile ilgili kullanıcılarınıza tekrar ulaşım sağlayabilmek için mükemmel bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor. Unutmamanız gerekir ki, yeni kullanıcı elde ediyor olmak ne kadar önemli olsa da, Google geri gelmiş kullanıcılarınızı da çok sevmekle birlikte bu gibi durumlarda sitenizi de ödüllendirmeye layık görmektedir.

Referans Kaynaklar

Diğer web siteleri doğrultusunda, sitenize yönelmekte olan trafikler referans kaynaklardır. Bu kaynakları elde edebilmek için diğer blog siteler içerisinde konuk yazarlık yapabilirsiniz. Blog tanım yazılarını yazabileceğiniz gibi, firma rehberlerine de kayıt yaptırabilirsiniz. Hedef kitlenize ait bütün platformların içerisinde bulunarak bu sitelerden backlink de almanız oldukça önemlidir. Önemli olan durumları göz önüne almayı ihmal etmeyin.

6- Uluslararası SEO

Dünyada pazarlama ve iletişim ağı dijitale yönelmiş halde karşımıza çıkıyor. Uluslararası alan içinde yapılmış araştırmalar 2019 yılında alışveriş deneyimlerinde @ kadarının İnternet kaynaklı oluştuğunu ortaya koymuştur. Bu nedenle işletmeler daha fazla kişiye ulaşabilmek hususunda İnternet’ten fayda sağlamaktadır.

Web sitesi de bu zaman içerisinde kurumsallaşma için en önemli yapı taşları olarak değerlendiriliyor. İnternet’te yeri olmayan firmalar geleceğe yönelik atacakları adımlarda yetersizlik sergiliyor ve rakiplerinin geri planına düşüş sağlıyor. Eğer ki küresel çapta hizmetleriniz bulunan bir firmanız varsa, çalışmalarınız içerisinde uluslararası SEO stratejilerine önem vererek bu şekilde uygulama yapmalısınız. Uluslararası SEO’ da aşağıda bulunan başlıklar dâhilinde çalışmalar yapmanız oldukça faydalı olacaktır.

  • Hedef dili belirlemelisiniz.
  • Hedef bölge seçiminizi yapmalısınız.
  • Hedef kitlenizi tanımanız gerekiyor.
  • Rakiplerinizi analiz edebilmelisiniz.
  • Doğru anahtar kelimeleri seçmeniz oldukça önem taşıyor.
  • Site içi ve Site Dışı SEO çalışmalarınıza yatırım gerçekleştirmelisiniz.

 7- Negatif SEO

Negatif SEO web siteniz içerisinde performansınızı düşürmek amaçlı yapılmakta olan çalışmalardır. Negatif SEO terimi, black hat SEO (siyah şapka SEO) terimi ile çokça karıştırılıyor. Siyah şapka SEO web sitelerinin kısa bir zaman zarfında yükselebilmesi için uygulanan yasal olmayan çalışmaları kapsar. Web sitenize kötü amaçlı kişilerin saldırı gerçekleştirmesine engel olabilmek için aşağıdaki konuları çok dikkate almanız gerekiyor;

  • Google Search Console uyarılarını incelemeniz gerekiyor.
  • Web sitenize gelmekte olan backlinklerin kontrolünü yapmalısınız.
  • Google Disavow aracından yararlanmanız oldukça önemlidir.
  • İçerik özgünlüğü kontrolünü yapmayı ihmal etmeyin.
  • 2 aşamalı kimlik doğrulama yöntemlerini aktif hale getirmelisiniz.
  • Web site hızınızı düzenli şekilde kontrol etmelisiniz.

Bu konuları dikkate almanız halinde saldırılara maruz kalmanız oldukça düşük bir olasılık olacaktır. Sizlere SEO hakkında bilinmesi gereken önemli durumları başlıklar ve alt başlıklar halinde detaylar ile aktarmaya çalıştık. Aktarılan belirli konulara önem göstermeniz halinde sitenizi oldukça kullanışlı bir konuma getirebilirsiniz. Bu rehber aracılığı ile siteleriniz korunaklı ve dikkat çeken niteliklere sahip olabilmesi ile birlikte sizleri oldukça güzel temsil edebileceklerdir. SEO rehberi ile bilinmesi gereken bilgileri aktararak bu yolculukta atacağınız her adımın güzel neticelenmesini amaçladık. Rehberimiz sizlere bilinçli olarak ilerlemenizde yardımcı olmayı hedeflemiştir.

 

 

 

Bu gönderi Seo’ te gönderildi ve ’ te etiketlendi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir