17 Adımda E-Ticaret Nasıl Yapılır

17 Adımda E-Ticaret Nasıl Yapılır?

17 Adımda E-Ticaret Nasıl Yapılır?

Global e-ticaret gelirlerinin 2022 sonunda 5,4 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Türkiye e-ticaret pazarının 2022-2025 yılları arasında ortalama %20,24 oranında büyümesi bekleniyor. Bunun sonucunda E-ticaret nasıl yapılır sorusuna yanıt bulmaya çalışıyor olabilirsiniz. Sürekli genişleyen bu sektöre girip hemen satışa başlayabilmeniz için e-ticaret nasıl yapılır konularını açıklığa kavuşturacağız.

Ne Yapılmalı?

Kendinize Bir İş Fikri Bulun

Hangi ürünleri, kime ve nasıl sunacağınızı seçmek, bir online mağaza kurmanın ilk aşamasıdır. Perakende sektöründeyseniz, fiziksel mağaza işletiyorsanız veya üretimde çalışıyorsanız bu aşama sizin için çok basit olacaktır. E-ticaret, ilgili kitlelere doğru pazarlama yapıldığı ve onlar için zaten müşteriler olduğundan emin olduğunuz sürece ürün satmak için kullanılabilir. Ancak, sıfırdan bir online mağaza başlatmak istiyorsanız, hangi ürünleri ve kime sunacağınızı seçmek çok önemlidir. Bunu başarmak için aşağıdaki prosedürleri yapabilirsiniz. Bunlar:

  • İlginizi çeken ve size tanıdık gelen bir hedef pazarla başlayın.
  • Bu kitlenin ne istediğini ve neye ihtiyacı olduğunu öğrenin.
  • Bir rakibin bu gereksinimleri karşılayıp karşılayamayacağını kontrol edin.
  • Varsa, rakiplerinizin eksik yönlerini bulun.
  • Bu sorunları gideren bir mal veya hizmet sunun.

Bir İş Modeline Kararı Verin

Tabii ki, ne tür ürünlerin satılacağını seçmek bir online mağaza açmak için yeterli değildir. Bu ürünü nasıl temin edeceğinizi, nasıl satacağınızı ve lojistiği nasıl ele alacağınızı da düşünmek çok önemlidir. Özünde, dört farklı e-ticaret iş modeli mevcuttur. E-ticaretin nasıl yapılacağı konusunu ele almak için her birinin üzerinden geçeceğiz.

  • El işi ürünleri satmak
  • mamul mal satmak
  • Dropshipping yapmak
  • Dijital ürünler satmak

El İşi Ürünleri

El işi becerileriniz, sanat tutkunuz veya belirli bir zanaatta deneyiminiz varsa, ev yapımı ürünler satmak sizin için mükemmel bir fırsat olabilir. El becerilerinizi kullanarak aşağıdaki olasılıkları değerlendirin. Bunlar:

  • Markasız ürünleri toplu olarak satın alarak el yapımı tasarımlar ekleyebilirsiniz.
  • Tüm ürünlerinizi kendiniz oluşturabilirsiniz.
  • Uzun ömürlü gıda maddeleri hazırlayabilir ve pazarlayabilirsiniz.
  • El nakışı, ürünleri benzersiz bir şekilde size ait hale getirmenin bir yoludur.
  • Üretilen ürünlerden çeşniler, baharatlar ve kokular gibi özel kombinasyonlar oluşturabilirsiniz.
  • Mücevher, resim ve diğer nesneler gibi somut sanat eserleri yaratabilir ve pazarlayabilirsiniz.

Mamul Mal Satmak

Mamul mallar, satışa sunulan imal edilmiş, yapılmış ve işlenmiş mallardır. Giyim, dekor ve mücevher gibi mağazalarda tüketicilere satılan şeylerin çoğu bitmiş ürün olarak kabul edilir. Toplu sipariş vermek ve stok yapmak için paranız varsa, bitmiş ürünleri satmak mükemmel bir seçim olabilir. Mamul malları satarken düşünülmesi gereken bazı alternatifler şunlardır:

  • Bir marka dağıtımcısı olunabilir.
  • Tedarikçiler toplu satın alma için ürünler sunar.
  • Üreticiler toptan alım için ürünler sunmaktadır.
  • Sözleşmeli bir üretici ile çalışarak kendi markanız altında ürün imal ettirebilirsiniz.

Dropshipping Yapmak

Stoksuz e-ticaret olarak da bilinen dropshipping, ürünlerin satıcı tarafından depolanmasına gerek kalmadan tedarikçiden müşteriye anında sevk edildiği bir e-ticaret türüdür. Bu e-ticaret yaklaşımında hiçbir şekilde satıcı ile ürün arasında fiziksel bir etkileşim yoktur. Kendi e-ticaret sitesi veya pazaryerleri aracılığıyla keşfettiği tedarikçinin ürünlerini sattıktan sonra siparişleri tedarikçiye iletir ve gerisini tedarikçiye bırakır. Nakliye, lojistik veya stok yönetimi ile uğraşmak istemiyorsanız, dropshipping sizin için daha iyi bir iş modeli olabilir.

Dijital Ürünler Satmak

Dijital tasarım, NFT veya şablon oluşturma konusunda uzmanlığınız varsa, dijital ürünler satarak e-ticaret yapabilirsiniz. Pazarlayabileceğiniz bazı dijital ürün örnekleri şunlardır:

  • Facebook şablonları
  • Kartvizitler
  • Tasarımlar
  • Logolar
  • Excel elektronik tabloları
  • Web sayfası şanlonları

Markanızı Yaratın

Elbette iyi bir ürüne, iş planına ve şirket fikrine sahip olmak tek başına bir satışı garanti etmez. Kendi e-ticaret web sitenizi başlatmadan ve müşterilerle etkileşime geçmeden önce kendi marka kimliğinizi oluşturmalısınız. Markalaşma sürecinin tasarım, pazarlama terminolojisi, amaç ve sosyal sorumluluk alanları dahil olmak üzere işinizin her yönü üzerinde etkisi olabilir. Açıkçası, ilk başta o kadar uzağa gitmemize gerek yok. Online satış yapmaya başlamadan önce markanız için iki bileşene ihtiyacınız var. Bunlar:

  • Marka adınızı oluşturmak
  • İşletmeniz için bir logo oluşturmak

Markanız İçin Bir İsim Seçin

Bir marka adı seçerken aşağıdakileri aklınızda bulundurun:

  • Marka adınız farklı olmalıdır.
  • Akılda kalmalıdır.
  • Seçtiğiniz isim halihazırda kullanımda olmamalıdır.

Unutulmaz Bir Logo Tasarlayın

Başarılı bir marka oluşturmak istiyorsanız akılda kalıcı bir logo tasarlamanız gerekir. Logo tasarımı da yaratıcı ve uzman bir yaklaşımla oluşturulmalıdır. Logo oluştururken;

  • Adobe Illustrator ve Adobe Photoshop gibi özel yazılımlardan yararlanın.
  • Seçilen renkler birlikte iyi görünmelidir.
  • Firmanız logonuzla temsil edilmelidir.
  • Logo tasarımınızda üçten fazla renk kullanmamalısınız.
  • Logoda kullanmayı planladığınız marka adını veya slogan metnini okuyabiliyor olmalısınız.
  • Paradan ve zamandan tasarruf ederek başlamak istiyorsanız Canva’yı kullanabilirsiniz.

Şirket Kurmak

Markanız hazır olduğunda, şirketinizi resmi olarak kurmanın zamanı gelmiştir. İnternette satış yapabilmek için bir işletmeye ihtiyacınız var. Tabii ki şirket kurmadan da satış yapmak mümkün ama bu satışlar sadece ek gelirle sonuçlanacak. Ayrıca, firmanızı büyütmek istiyorsanız, şirketinizin olmaması sizi zor bir duruma sokabilir. Başlayabileceğiniz üç farklı işletme türü vardır. Bunlar:

Anonim şirket kurmak için gereken sermaye, acemilerin bu seçimi yapmalarına engel olabilir. Sonuç olarak, kendi başınıza iş kurmak için şahıs şirketi ve ortaklarla iş kurmak için limited şirket seçmek sizin için daha kolay olacaktır. Aşağıda listelenen kaynaklar, bu konu hakkında daha fazla bilgi edinmenize ve e-ticaret nasıl yapılır sorusuna daha kapsamlı bir yanıt almanıza yardımcı olabilir.

Kendinize Bir E-Ticaret Altyapısı Seçin

Online satış yapmayı ve kendi e-ticaret sitenizi başlatmayı düşünüyorsanız, altyapı kararına çok dikkat edin. E-ticaret altyapıları, web sitenizin gerekli e-ticaret özelliklerine erişmesine ve bunları müşterilerinize göstermesine olanak tanır. İdeal e-ticaret altyapısı tüm ihtiyaçlarınızı karşılayabilir, satışları artırabilir ve organik ziyaretçileri iyileştirebilir. Öte yandan, zayıf bir e-ticaret altyapısı, sizi her zaman başka kaynaklara bağımlı hale getirebilir ve en küçük değişiklik için bile yardım istemenizi gerektirebilir. Bu nedenle e-ticaretin nasıl yapılacağı sorununa çözüm aranırken altyapı seçimine önem verilmesi büyük önem taşımaktadır.

Alan adı ve Hosting Satın Alın

Elbette bir e-ticaret sitesi kurmak sadece bir fikir ve birtakım ekipmanlardan fazlasını gerektirir. E-ticaret sitenizin öncelikle bir alan adına ihtiyacı vardır. Alan adınız, oluşturduğunuz online mağazanın hem web adresi hem de adı olarak hizmet edecektir. Bu anlamda, bir alan adı ile aynı anda marka adınızı seçmek çok önemlidir.

Öte yandan hosting, oluşturduğunuz web sitesinin barındırılacağı ve sayfalarınız için tüm dosyaların tutulacağı ve erişilebilir olacağı sunucu hizmetini ifade etmek için kullanılan terimdir. Hostinger, GoDaddy ve Turhost gibi şirketler, alan ve barındırma hizmetleri sunar.

Lojistik, Sanal POS ve Kargo

E-ticaret yapmak için en çok ihtiyaç duyduğunuz detaylardan bazıları lojistik, sanal POS ve kargo anlaşmalarıdır. Sonuçta bir ulaşım çözümü olmadan sanal POS edinmeden mallarınızı tüketicilere teslim edemez ve istediğiniz gibi ödeme alamazsınız. Sonuç olarak, bu sorunlara değinmeden e-ticaretin nasıl yapılacağı konusuna değinmek mümkün değildir.

Sanal POS Nedir?

Özünde sanal POS, fiziksel bir mağazada gerçekleşen herhangi bir işlemin dijital ortamda gerçekleştirilmesini mümkün kılar. Günümüzde birçok işletme, online sipariş süreci boyunca kart bilgilerinin girilmesini içeren bu prosedürü aktif olarak kullanmaktadır. Sanal POS ile online ödeme ekranında kart bilgilerinizi girerek cihazsız ödeme işlemlerinizi güvenle tamamlayabilirsiniz.

Sanal POS Nerelerde Kullanılır?

Sanal POS, online iş yapmak isteyen herhangi bir web sitesine uygulanması kolaydır. Gereksinimleri yerine getirdikten sonra mevcut veya yepyeni e-ticaret sitenizde rahatlıkla kullanabilirsiniz.

Nasıl Sanal POS Satın Alabilirim?

Hemen hemen her banka, e-ticaret web siteniz için Sanal POS satın almanıza yardımcı olacaktır. İşletmeler Sanal POS hizmetlerinden (Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu) yararlanmak için ülkemizdeki bankalara veya BDDK tarafından tanınan ödeme kuruluşlarına başvurabilirler. Bu başvuru sürecinin iki seçeneği vardır;

  • Ödeme alacağınız bankalarla benzersiz düzenlemeler yapmak ilk stratejidir. Ancak bu prosedür zaman alıcı ve yorucudur.
  • Sanal POS altyapısı sağlayan firmalarla çalışmak ikinci stratejidir. Bu, iş yükünüzü azaltırken daha hızlı hareket etmenizi sağlayacaktır.

E-Ticaret Sitenizi Tasarlayın

Eğer sizde domain, hosting ve e-ticaret altyapınız varsa artık kendi e-ticaret sitenizi kurmak için ihtiyacınız olan her şeye sahipsiniz. Sanal POS ve kargo fırsatlarını aktif hale getirdikten sonra geriye sadece e-ticaret sitenizi kurmak kalıyor. E-ticaret web sitenizin şirketinizin internette bir temsili olduğunu unutmayın. Bu nedenle çekici olmayan, aceleyle oluşturulan ve göz ardı edilen e-ticaret siteleri markanızın itibarını zedeleyebilir ve satışlarınızı düşürebilir. Online mağazanızı oluştururken aşağıdakileri aklınızda bulundurun. Bunlar:

  • Ana sayfanızda basit tutun. Çok karmaşık bir ana sayfa müşterilerin kafasını karıştırabilir.
  • Web sitenizin nasıl organize edildiğine çok dikkat edin. Müşteriler için kolay ürün ve kategori geçişi sağlayın.
  • Ödeme sayfanızın mümkün olduğunca karmaşık olmadığından emin olun. Bunu yaparak, son dakika müşteri dikkatlerinin dağılmasını önleyebilirsiniz.
  • Mobil cihazlarla uyumluluğa dikkat edin. Birçok kişinin artık telefonlarını kullanarak alışveriş yaptığını unutmayın.

Bir Hedef Kitle Seçin

Pazarlama araştırması olmadan bu sektörde başarılı olmak oldukça zordur. Etkili bir pazarlama stratejisi geliştirmek için hedef pazarınızı bilmeniz gerekir. Bu nedenle hedef kitle belirlemek çok önemlidir. Bir dil seçmeli ve hedef pazarınızın özelliklerine göre pazarlamanızı bu dilde yapmalısınız. Hedef pazarınızın talepleri doğrultusunda web sitenizde sattığınız ürünleri seçmelisiniz. Sadece küçük bir alana hizmet veriyorsanız, her internet alışverişçisine hitap edemeyeceğinizi unutmamalısınız. Hedef pazarınız, markanızın sunduğu hizmetlere göre seçilmelidir.

Müşteri Hizmetleri Departmanı Oluşturun

E-ticaret, diğer birçok sektöre göre daha fazla finansal avantaj sunmaktadır. Ancak bu, vasat bir hizmet sunmanın sizi zengin edeceği anlamına gelmez. Online perakendecilerin müşterileri de benzer şekilde deneyimlerinin boyutuyla ilgileniyor. Ayrıca, online mağazalar bir yorum bölümü de sağlar. Tüketicilerinize iyi hizmet ve yardım vermezseniz, aldığınız olumsuz değerlendirmeler sonucunda satışlarda düşüş görebilirsiniz. Bu nedenle satış öncesi, sırası ve sonrasında tüketicilerinize yardımcı olmanızı sağlayan bir hizmet sunmalısınız.

Dijital Pazarlama Kampanyanızı Başlatın

Bu noktaya kadar tüm aşamaları takip ettiyseniz, e-ticaret siteniz artık tüketicileriniz için hazır. Artık çeşitli dijital pazarlama stratejileri kullanarak müşterileri cezbetmeye başlayabilirsiniz. E-ticarete girerken, dijital pazarlamaya dikkat etmek çok önemlidir. Herhangi bir dijital pazarlama stratejisi kullanmadan e-ticaret sitenize ziyaretçi çekmeyi düşünüyorsanız bu mümkün değildir. Aşağıdaki dijital pazarlama stratejilerini kullanabilirsiniz. Bunlar:

  • E-posta reklamcılığı
  • Arama motorlarındaki reklamlar
  • Sosyal medyadaki reklamlar
  • SEO
  • İçerik tanıtımı

Pazaryerlerine Bağlanın ve Tüm Kanallarda Satış Yapmaya Başlayın

Bu noktaya kadar, bir online mağazayı nasıl kuracağımızı ve orada satışa nasıl başlayacağımızı düşündük. Online mağazanızın ürünleri artık hazır. Dijital pazarlamayı yeni kullanmaya başlamış olsanız bile müşterileriniz sizi ziyaret etmeye ve sizden alışveriş yapmaya başladı. Bir sonraki adım, online mağazanızı genişletmektir. Bunun için online pazaryerlerinden e-ticaret sitenize müşteri çekmek için pazaryeri entegrasyonlarını kullanabilirsiniz.

Pazar yerlerinde satış yapmayı planlıyorsak neden bir e-ticaret sitesi oluşturduğumuzu kendinize soruyor olabilirsiniz. Yine de endişelenmeyin. Bu adımda ana hedefimiz, müşterileri pazar yerlerinden uzaklaştırarak kendi e-ticaret sitemize yönlendirmektir. Aşağıda, kullanabileceğiniz bazı pazarların bir listesini sunacağız.

Yerli E-Ticaret Siteleri

  • Trendyol
  • Hepsiburada
  • n11
  • Gittigidiyor
  • PttAVM
  • ÇiçekSepeti

Uluslararası E-Ticaret Siteleri

  • Aliexpress
  • Amazon
  • Ebay
  • Ozon
  • Etsy
  • Taobao

Kendi e-ticaret sitenizi Trendyol ve Hepsiburada gibi marketlerle birleştirebilirsiniz. Sonuç olarak, ürünlerinizi diğer e-ticaret platformlarına taşımak basittir. Piyasa komisyon ücretleri nedeniyle kâr oranlarınız önemli ölçüde düşük olacaktır. Trendyol Komisyon Hesaplama aracını kullanarak Trendyol’da satacağınız ürünlerin kar hesaplamalarını anlayabilir ve bir örnek görüntüleyebilirsiniz. Temel amacımız, pazaryeri trafiğinden faydalanarak hedef kitlemizi tespit etmek ve daha sonra çeşitli çalışmalarla bu kitleyi kendi e-ticaret sitemize yönlendirmektir. Sonuç olarak, pazaryerlerinin doğal trafiğini kullanarak kendi e-ticaret sitenize müşteri bularak satış gelirinizi artırabilirsiniz.

E-Ticaret ile İşleri Büyütmelisiniz

Bu noktaya kadar çevrimiçi mağazanızı oluşturdunuz. Şirketinizi büyütmek için dijital pazarlama stratejilerini kullanmaya başladınız. Pazar yeri entegrasyonlarını kullanmak, çeşitli satış kanallarından müşteriler çekmenize olanak sağlamıştır. Özetle e-ticaret nasıl yapılır sorusunu büyük oranda ele aldık. İşinizi büyütmek için önemli bir adım atmanın şimdi tam zamanı. E-ihracat çeşitli şekillerde başlatılabilir. Bunlar:

  • Etsy, Amazon ve eBay gibi online mağazalarda satış yapabilirsiniz.
  • Eşyalarınızı navlun yardımı ile ihraç edebilirsiniz.
  • Vergi mükellefi gibi hizmetler yardımıyla yurt dışında iş kurabilirsiniz.
  • Yurtdışında kurduğunuz işletmeler sayesinde artık PayPal ve Stripe gibi hizmetleri kullanarak global müşterilerden ödeme kabul edebilirsiniz.

Bir Tedarikçiyle İletişime Geçin

E-ticaret üzerinden satacağınız ürünlere karar verdikten sonra bir satış stratejisi seçmelisiniz. E-ticaret işletmeleri şu anda stoklu veya stoksuz satış tekniklerini tercih etmektedir. Markalar her iki satış tekniği için de tedarikçi seçmelidir ve bazı şeyleri hesaba katmak çok önemlidir.

  • Tedarikçinin Mülkiyetindeki Ürünler
  • Tedarikçinin Stok Durumu
  • Tedarikçi Ürünlerinin Fiyatları

Satış Odaklı Bir Tasarıma Sahip Bir Online Mağaza Oluşturun

E-ticaret sitelerinin tasarımı, bir markanın online satış yapabilmesi üzerinde en büyük etkiye sahip unsurlardan biridir. Daha fazla insan ilgili siteden alışveriş yapmak isteyeceğinden, daha fazla satış odaklı ve güvenilir bir e-ticaret sitesi inşa edilir. Doğrudan satış üzerinde büyük etkisi olduğu için e-ticaretin nasıl yapılacağı konusuna çözüm arayan tüketicilerin ve işletmelerin dikkat etmesi gereken site tasarımının temel yönleri vardır. Markalar, e-ticaret sitesi oluştururken öncelikle kullanıcı deneyimini göz önünde bulundurmalıdır. İşletmeler, kullanıcılara güven aşılamak için e-ticaret sitelerinin tasarımında kurumsal kimliklerini temsil etmelidir.

Günümüzde çoğu online alışveriş akıllı telefonlardan yapıldığından, e-ticaret web siteleri oluşturan bireylerin ve şirketlerin duyarlı temalar kullanması çok önemlidir. Siteyi, sayfaların yüklenme hızını olumsuz etkilemeyecek şekilde tasarlamak önemlidir. Aksi takdirde, müşteriler e-ticaret sitenizden ayrılacak ve başka bir satın alma işlemi yapmak konusunda isteksiz davranacaktır. Online mağaza oluşturmak isteyen her marka, uzman ürün görselleri kullanmalıdır.

Kullanacağınız Ödeme Seçeneklerini Seçin

Ürün ve hizmetlerinin satışı için e-ticaret siteleri işleten firmalar da online ödeme yapmak zorundadır. Şu anda, e-ticaret işletmeleri, seçebilecekleri çok çeşitli ödeme yöntemlerine sahiptir.

  • Havale
  • EFT
  • Kredi ve Banka Kartı ile Ödeme
  • Mobil Cüzdan

Havale

Hem alıcı hem de satıcı aynı bankayı kullandığında, tercih edilen ödeme şekli havale yöntemidir. Bu prosedürde, e-ticaret sitelerinden alışveriş yapan müşteriler, ödeme sayfasında tercih ettikleri ödeme seçeneği olarak havaleyi seçer ve ardından verilen kod ile satıcının banka hesabına para aktarır.

EFT

Havale tekniği, fon toplamak için iki bankalararası transferin kullanıldığı bir ödeme stratejisidir. EFT işleminde alıcı ve satıcıların bankaları farklıdır.

Kredi ve Banka Kartı ile Ödeme

Satın alırken ödeme için kullanılan ödeme yöntemidir. Müşteriler ödeme yapacakları kartın kart numarası, son kullanma tarihi, CVV gibi bilgilerini vererek bu özelliği kullanarak ödeme yapmaktadırlar.

Mobil Cüzdan

Alıcılar, ürünler ve hesaplarına yüklenen ilgili bakiye için ödeme yapmak için bu ödeme seçeneğini kullanır. E-ticarette markalar çok çeşitli ödeme seçeneklerine sahiptir. Bu nedenle online mal ve hizmet satışı yapmak için e-ticareti kullanmaya başlamadan önce tahsilat yöntemlerinizi seçmeli ve doğru hareket etmeye özen göstermelisiniz.

E-Ticaret Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler

E-ticaretin ön koşullarından biri olarak yasalara uymak her şeyden önce gelir. Düzenlemelerden haberdar olmalı ve ancak vergi mükellefi olduğunuzda satışa başlamalısınız. Vergi mükellefi olarak kaydolmak için bir online mağaza oluşturun. Çabalarınızın boyutuna bağlı olarak, şirket oluşturma süreci değişebilir.

Büyük ölçekli işletmeler için anonim veya limited şirket oluşturulabilir. Küçük işletmelerde genellikle şahıs şirketi tercih edilir. Bir e-ticaret planı oluşturmak, online iş yaparken gerçekleştirmeniz gereken en önemli şeylerden biridir. Kısa, orta ve uzun vadede bilinçli olarak hareket tarzınızı seçerek başarıya ulaşabilirsiniz. Stratejik bir plan oluştururken işletmenizin vizyonu, misyonu ve değerleri dikkate alınmalıdır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir